Digitaal portfolio interfaculteit leerjaar 2
Deel B II
Lieke Verburgt DBKV 2A
Wat is het onderwijsaanbod van de interfaculteit? Vroeg ik mij af toen ik dit las.
Dus even een samenvatting:
- Praktijk les in het samenwerken met verschillende disciplines in lesverband.
- In samenwerking een les formuleren voor eigen niveau (gebaseert op A. kunst maken)
- Evalueren en reflecteren over jezelf en anderen
- In samenwerking een les formuleren voor eigen niveau (gebaseert op A. kunst maken)
- Evalueren en reflecteren over jezelf en anderen
in samenwerking met verschillende disciplines werken is voor mij heel waardevol voor de toekomst. niet alleen ga ik mij volgend jaar bezig houden met mijn plaats in het onderwijs zijn er op dit moment veranderingen gaan betrekkende de CKV vakken en doelen en het vakoverstijgend werken. waar we hier nu mee bezig zijn is zeker een aanvulling op onze toekomst en een aanvulling op onze kwaliteiten als docent. Niet alleen ervaren we een samenwerking met gelijke mensen, we breidde ook nog ons vakgebied uit. Zo zijn we zijn bezig met het maken van een interessante en multidisciplinaire les voor elkaar die drie kwartier duurt. Dit is een ernorme inspiratie voor lessen die ik graag eens zou willen geven. Er wordt goed gereflecteerd op elk lesje dat er is gegeven en er is veel aandacht voor verbeteringen. Deze ervaring, zowel het reflecteren op als het geven van lessen vind ik erg leerzaam. Niet alleen krijg ik ervaring om voor een groep te staan die zich net zo bewust is van het geven van een goede les als ikzelf, ook geven ze mij een uitdaging om mijn lessen op een hoger niveau te geven dan waar ik nu mee te maken heb in mijn stage’s en werkveld namelijk VMBO-t en HAVO leerlingen.
De werksfeer tussen de leerlingen kan ik moeilijk omschrijven, ik zie dat het voor vele en ook voor mij moeilijk is om negatieve kritiek te geven op anderen omdat iedereen zijn best doet en respect voor elkaar heeft. Het verschil tussen de manier van reflecteren tussen de disciplines is ook groter dan ik verwacht had. Bij beeldend wordt er niet zoveel op werk negatieve kritiek geleverd omdat het vooral dan om een kwestie van smaak gaat en niet of het beeldend correct is, dit is altijd een twistpunt in de kunst. theater mensen zijn gewend om op alles te reflecteren en sparen elkaar niet, dit is een goede eigenschap maar kan moeilijk zijn als andere mensen dit niet gewend zijn, de dansers zijn eigenlijk de midden moot en kunnen goed met kritiek overweg. De sfeer onderling is erg gezellig en iedereen doet goed mee met de opdrachten zodat eigenlijk alle leerlingen het naar hun zin hebben.
De organisatie is niet perfect maar ik zie dat er veel gewerkt is aan fouten van vorig jaar. Dat brengt met zich mee dat het om zo’n grote groep gaat dat er nog steeds wel punten zijn van verbetering. Het idee van het bijhouden van een logboek was erg handig en overzichtelijk, ik vond het fijn dat ik dit tijdens het werkproces kon doen en niet achteraf nog een heel verslag hoefde in te leveren.
Het rekening houden met de andere lessen gebeurd weinig en dingen zoals tentamens wordt gepland in weken dat studenten ook nog andere deadlines hebben. Ook hebben de theater en de dans faculteit het erg druk met hun andere lessen zodat ze soms gewoon door de bomen het bos niet meer zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten