Reflectie Les Interfaculteit
ARTEZ INTERFACULTAIR PROJECT EHBK VOORBEREIDINGSFORMULIER EDUCATIEVE ACTIVITEIT | ||||||
Student(e) Begeleider Margreet K. | : Jarle Veldman, Zoë Vos en Lieke Verburgt | Datum Klas Aantal lln. | 08-02-11 12 | |||
Vak,Project, Thema: | Wat is werkelijkheid? Subthema: tentoonstelling Robert Therrien | |||||
Beginsituatie: Een kleine uitleg over de tentoonstelling van Robert Therrien en wat hij doet. De hele klas kreeg een powerpoint te zien met voorbeelden van de manie waarop hij werkt. Met deze gegevens gingen we aan de slag met een opdracht. | ||||||
Lesdoelen en inhoud: (noem concrete begrippen) Inhoud: - Powerpoint over Robert Therrien - Opdracht deel 1 (maak van een dagelijks voorwerp iets anders) - Opdracht deel 2 (werk samen in groepjes en maak van jullie ideeën samen 1 kunstwerk) - Deel 3: presentatie van je bijelkaar gevoegde kunstwerk (het gaat vooral om je denkwijze) Lesdoelen: - Door samen te werken met klasgenoten een les voor te bereiden en te even - De disciplines van theater en dans kennis te laten maken met de kijk van beeldend op de tentoonstelling van Robert Therrien | ||||||
(Vak)didactische leerdoelen: - een les geven aan leeftijdsgenoten - les geven aan mensen die geen beeldende ervaring hebben - studenten enthousiast maken over een andere disipline - samen met andere studenten een les geven Inhoudelijke leerdoelen: | ||||||
- mijn ervaringen van mijn stage in de praktijk brengen - samenwerken - ervaring opdoen met een andere leeftijds categorie | ||||||
Checklist materialen: Papier Alledaagse voorwerpen Powerpoint beamer | Alternatieven: Presentatie geven zonder beamer | |||||
Leerinhoud:
Het doel van de les is de leerlingen laten zien wat je allemaal kunt doen op de manier van Robert Therrien. Deze kunstenaar maakt van gewone alledaagse dingen kunst. Hij vergroot, verkleint, abstraheer en vervreemd. Deze elementen gaan wij ook gebruiken in onze opdracht. Verder gaan we het thema werkelijkheid uitleggen door de drie belangrijkste begrippen uit de beeldende kunst erbij te betrekken.
Werkelijkheid – abstract – non-fictief
Opdracht: neem een alledaags voorwerp en maar hiervan een ander gebruiksvoorwerp, een abstract kunstwerk of een gebouw. Gebruik je fantasie en de voorbeelden die wij hebben laten zien. Maak gewoon een paar simpele schetsen. Het gaat niet om het tekenen maar om het idee.
Deel 2: we hebben groepen gemaakt die nu samen moeten werken. Alle ideeën die ze hebben bedacht gaan nu samengevoegd worden tot één non-fictief werk.
We beginnen dus met de werkelijkheid (de alledaagse voorwerpen) en gaan hiervan een schets maken, een andere versie van de werkelijkheid (abstractie). Deze abstracte beelden gaan we samenvoegen tot een warboel van ideeen. Zo zie je bijna niet meer wat het was (non-fictief).
Deel 3: presenteer in je groepje je kunstwerk aan ons. Het gaat vooral om wat jij uit de werkelijkheid hebt gepakt om daar je kunstwerk van te maken en hoe jullie dit hebben samengevoegd.
Tijdschema : Tijd 45 minuten
Uitleg + powerpoint10 minuten
Werken aan opdracht 15 min
Samenwerken aan opdracht 10 min
Presentatie 10 min
Zelfevaluatie student: ga in op, persoonlijke, vakdidactische en inhoudelijke aspecten | |
Wat ging goed? Waardoor kwam dat? | : de powerpoint ging goed, ook al werkte de beamer niet de studenten vonden de voorbeelden erg leuk en gingen enthousiast aan de slag. Het kwam ook door de studenten die erg enthousiast waren en creatief bezig zijn geweest. |
Wat ging niet goed? Waardoor kwam dat? | : we kwamen een beetje in tijdnood en ik merkte bij mijzelf dat ik erg de neiging had om op dezelfde toon les te geven als ik deed bij middelbare scholieren. Het einde van de les was een beetje geinproviseerd dat hadden we wat beter moeten voorbereiden |
Is het lesdoel bereikt? | :ja, we hebben een link gelegd met Robert Therrien op een beeldende manier en een opdracht gegeven aan de andere disciplines |
Samenvatting opmerkingen docent en medestudenten, | |
Leuk, heldere uitleg, tijd tekort, goede aansluiting bij de pont, wat weinig zelfreflectie | |
Aandachtspunten voor de volgende les | |
- de theorie beter uitwerken - bedenken dat we met studenten te maken hebben en niet met kinderen. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten